Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Trött...

Publicerad 2010-03-17 19:39:11 i Allmänt,

Jag är så trött på folk som inte kan säga sådant som de faktiskt ät bra på, typ matte, sjunga och dansa (känn dig träffad Emelie Signe Nanny Strand!!!). Om de är bättre än alla andra, så ser dem ju det på vad folk kan åstakomma med samma saker och då kan de ju konstatera att de är lite bättre än resten, varför är det så svårt att erkänna det? Det är nog också värre med tjejer när det kommer till detta, vi har grymt svårt att ta emot kritik, antingen ignorerar vi det om det är bra kritik, eller så överdriver vi om det är dålig kritik. detta gäller även mig, jag är också väldigt dålig på att ta emot postitiv och negativ kritik. Hur kan det komma sig. Om vi säger att vi är bra på något får vi självförtroende och då gör vi ännu bättre ifrån oss. En utav anledningarna är nog att vi inte själva tror på det som andra säger till oss, vi är för kritiska emot oss själva. Den kommentaren man brukar få tillbaka om man berömmer någon är; nej du är bättre/sötare/smartare, åh, säg tack och ta åt er! Som sagt är jag inte heller bra på det, men jag ska försöka bli bättre och börja ta åt mig vad folk säger, men som sagt, det är svårt om man inte själv tror på det. idag insåg jag hur irriterande det är, man får säga att man är bra på något utan att det låter egoistiskt.

En annan sak jag är trött på är de höga poängen på högskolorna. Jga går ett djursjukvårdsprogram, och om jag skkulle söka till Skaras djursjukvårdar program, skulle jag behöva 19,5 i betyg. det är inte många som klarar det. dessutom kan man inte heller gå på teori när det gäller en sådan praktisk sak. Det är samma sak med sköterska, läkare och veterinär. det är jättehögt för att komma in, men någon som kanske är jättebra omvård kommer inte in på grund av att han/hon har Vg i ett enda betyg och en annan är jättedålig på omvårdnad kommer in på grund av sina betyg. det är inte rättvist. det borde vara något som visar hur man är praktisk, något slags prov eller att man har med sig ett omdömme från ett praktikställe. då skulle det bli bättre. Just nu vill jag bli lärare, där är inte betygen lika höga, men jag vill ändå att det ska vara rättvist för dem som söker.


Ingen bra dag idag, även om jag var i veterinärkliniken idag som förhöjde stämningen. Vill mest sova så en ny dag kan börja.
Tackar mina vänner för att de finns :))

Puss&Kram
Matilda

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-03-18 23:38:04

VEM!? var det som slog på matte provet med häst längder!? och (x-5y)56x(4y-6x)(3y-x)... o.s.v. är fan inte så jävla lätt och vi kommer inte behöva det i farmtiden!



Häng med till dans träningen, slår var om att du suger mindre än mig iaf =o

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela