Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Blandade känslor

Publicerad 2011-10-17 16:27:56 i Allmänt,

Ja, nu har Fiona lämnat landet, det var så sorgligt på flygplatsen, ville att allt skulle vara en dröm, men denna mardrömmen är tyvärr på riktigt.
Vi hade i alla fall en riktigt rolig fredag, alla hade gjort sig fina, inklusive Martin som för första gången hade på sig skjorta och slips, och han är 20, så det var på tiden! Vi åt på en restaurang här i Bethesda, sen åkte vi in till DC och gick på en club. Det stället var intressant kan man säga, det började med att vi fick gå förbi hela lååånga kön, vi tror att det var dels på grund av att vi var vita, och att alla där var svarta, de ville ha mer variation och dels för att killen som släppte in oss tyckte att Mariana såg bra ut. Men hjälp vad man kände skuld när man bara fick gå in medan andra stod och väntade i en halvtimme! Väl inne så kunde man inte hänga av sig jackorna någonstans, jättekonstigt och musiken var endast tung rapp. Jag kände igen en sång på hela kvällen, så musiken var kass. Men vad gjorde det, jag hade ju världens bästa sällskap med mig!

På lördagen innan Fiona åkte hem var vi i DC (igen) och var på Madame Tussauds, vilket var mycket mindre än det i London som jag var på för några år sedan, men det var fortfarande väldigt coolt.

Igår så var vi i Vita Husets trädgård (tredje dagen i sträck i DC), Mariana hade fått biljetter dit av hennes värdmamma. Det var väldigt vackert, man fick se Michelles grönsaksland som hon planterat med barnhemsbarn, och en lekplats som Obama satt dit dels för sina egna barn, men också för anställdas barn, så att de kan spendera mera tid med familjen. Man kom också väldigt nära vita huset, man kunde nästan röra vid det, men det stod ju så klart vakter varannan centimeter, annars skulle man bara ha kunnat sträcka ut handen.

På eftermiddagen var jag med Elina som bor i Catonsville, ca 35 minuter från mig. Jag träffade henne på skolan i NY, och det var så kul, men otroligt konstigt att prata svenska igen. Jag tänker på engelska i mitt huvud nu hela tiden, så då tänker man det man ska säga först på engelska, sen måste man översätta allt till svenska innan man säger det, så det tar några extra sekunder. Och så börjar det bli så att jag inte hittar orden på svenska, vem vet vart detta kommer att sluta? Jag menar jag har varit här i två månader nu, vad kommer då hända om 6 månader? Tänk om man börjar prata som Maria Montazami, usch!

Så helgen har varit både rolig och väldigt sorglig, det är tomt, men jag vet jag inte är ensam, jag har många vänner som är kvar här och som jag bryr mig väldigt mycket om, så jag kommer att överleva :).

Kan ju säga att idag är det 22 grader, och hur varmt är det i Sverige ;)?

Lite bilder!


















Puss o Kram!
Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela