Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Tjoho

Publicerad 2011-09-22 16:29:18 i Allmänt,

Jag har varit här i över en månad, en månad! Helt sjukt, tiden har gått så sjukt snabbt! Det har hänt mycket skoj under senaste tiden, jag var i Washington med Elina, i Pittsburgh med min värdfamilj, och träffat en herrans massa nytt folk, älskar det här livet mer och mer!

Washington var helt underbart, och jag skrev i förra inlägget att det tog 45 minuter med tunnelbanan, glöm det! Det tar 15 minuter, det är ingenting. Vita Huset var magiskt, många säger att man blir besviken när man ser det, men jag fick rysningar, så coolt :D.
Vi skulle kollat närmare på Washington Monument, men det blev sprickor i den på grund av jordbävningen, och det ska ta ett år att fixa, så om turen är på vår sida, så hinner man se den precis innan man åker hem.
Vi var också på American National History museum, och the Archives, där de har the Declaration of Independence bland annat. Vi sprang dock igenom båda två, hann inte se hälften. Det var en ny utställning i American National Histoty museum om 11 september, men när vi kom dit så hade utställningen precis stängt för dagen, så typiskt...

Pittsburgh var awesome! Hela staden är uppgyggd runt tre floder som korsar varandra så det är mycket broar, vilket är väldigt vackert. Arenan för basebollen var enorm, inte för att jag hade tänkt mig något annat. Mer amerikanskt än vad det var där kan det knappast bli; nationalsporten med massa patriotiska amerikaner, skräpmat, öl, och mera skräpmat. Baseball kan vara ganska tråkigt, det fick jag uppleva :P. The Pirates (som Pittsburghs baseballslag heter) gjorde två av sina sämsta matcher under hela denna säsongen, det var lite typiskt, men det gjorde ingenting, jag var där, lärde mig sporten och njöt :).
Det var kul också att umgås med familjen, utanför mitt jobb, jag känner att jag får bättre och bättre kontakt med föräldrarna, och mer och mer som en i familjen.

Ungarna har dock inte varit alltför bra, de har börjat testa mig nu, de föröker tänja mina gränser och se hur långt jag kan gå, och det har varit lite frustrerande. Förhoppningsvis kommer detta gå över snabbt, jag ska bara hålla mig till mina principer och ha tålamod. Missförstå mig inte, pojkarna kan vara så söta och snälla som bara barn kan vara, i skolan hade den äldsta killen målat svenska flaggan, och den yngsta killen engagerar sig i vilken kostym jag ska ha på mig på Halloween, och om hur nära jag bor Tomten. De är söta, mitt jobb är att se till att de är söta 24/7 :P.

I tisdags var hela AuPair gänget (Martin, Fiona, Mariana, Gaby och jag) på en musikal i Washington, Oklaholma. Hade aldrig hört talas om den innan och hade ingen aning om vad den skulle handla om, men det är visst en utav de mest omtyckta musikalerna i USA. Den var så bra, mycket bättre än väntat! Vi träffade till och med en utav skådespelarna, i en mataffär utanför tunnelbanan, haha, det var lite oväntat! Denna snubbe hade spelat på många Broadway shower, bland annat skönheten och odjuret. Vi tackade i alla fall så mycket för en bra show och vi tog ett kort med honom. Lite fräckt ändå!

Det är en del saker som får mig att tänka på hemma, som denna veckan gjorde jag frysta bananer med choklad och strössel, vilket tog mig tillbaka till UV-lägrerna, det var tider det! Och igår åt jag havregrynsgröt med mjölk, hjälp vad gott det är, väldigt underskattat, det slår pannkakor med sirap tusen gånger om! Så det jag saknar mest är maten, helt klart.

I helgen är det Philadelphia som gäller, åker tidigt på lördag, kommer hem sent på söndag, det ska bli riktigt roligt!

Här kommer lite bilder!


Ja, ni kan ju gissa vad detta är..



Pittsburgh





Efter Baseballmatchen så hade de ett enormt fyverkeri, antagligen det största jag någonsin sett, så fint :)


Det var nog allt tror jag!
Puss o Kram
Matilda

Kommentarer

Postat av: Liza

Publicerad 2011-09-25 19:33:27

matilda hjalte ! vad menar du med att maten är det du saknar mest ?!??! :O jag trodde att det var dina kära vänner ! haha^^ nej men det är superkul att läsa lite vad du pysslar med och att du trivs (: <3

Postat av: Liza

Publicerad 2011-09-29 22:49:38

SV: haha^^ tack matilda vad glad jag blir :D ja bilderna från moppekvällen är verkligen supermysiga ! älskar dom !!

nu vet du att jag bloggar och jag blir superglad om du kikar på den och jag följer självklart din med spänning ;) pussar !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela