Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Melodifestivalen, deltävling 2

Publicerad 2012-02-15 01:52:20 i Allmänt,

Ja, i lördags var det dags för den andra deltävlingen i Mello, jag kunde inte se den i lördags, men svt kan visa det på play tills måndag midnatt, så jag såg på den det första jag gjorde när jag kom hem från skidresan (som det förövrigt ska komma ett inlägg om snart). Denna gången var jag inte lika imponerad som på den första deltävlingen. Gina och Sarah var grymma, enligt min åsikt, men låtarna var snäppet sämre, lite som det har varit de andra åren, men den hade ändå sina guldkorn. En summering av låtarna:

Ulrik Munther- Soliders: Tja, måste säga att han sjunger sjukt bra, och han är ett litet charmtroll. Låten var bra, men jag behöver nog lyssna på den mera för att riktigt tycka om den. Det var en utav de två bästa låtarna i startfältet, så det var helt rätt av svenska folket att skicka honom till Globen! Fast jag tror att han kommer komma ganska långt ner i globen, plats 8-10 tror jag, han har inte en tillräckligt bra låt, och han är inte fastsvetsad med svenska folket, än.

Top Cats- Baby Doll: Å nej tänkte jag när jag hörde den, om det är en genre som jag inte förstår mig på så är det rockabilly, tycker det är fånigt. Låten i sig var dålig också, men tydligen var det folk som tyckte om den, den kom ju till andra chansen. Det enda som var bra var pianisten, han gjorde en bra show. Här såg man tydligt att startfältet var sämre än i deltävling 1, de skulle inte kommit vidare förra veckan.

Sonja Alden- I din Himmel:
Gäsp, usch vad tråkig låt, och för mycket musikal över den, med klänningen och bron, bra att hon inte gick vidare, helt rätt beslut!

Andreas Lundstedt- Aldrig Aldrig: Konstigt att se han ensam, han är bättre med Alcazar. Låten var inte hemsk, men den går inte hem i mello, och framförandet passade inte alls. Tyvär Andreas, din solokarriär började inte lika bra som förväntat, jag hade högre förhoppningar.

Timoteij- Stormande hav:
Absolut mycket sämre än "Kom" för två år sedan, jag fastnade inte för den alls. Okej var allt den var. Men tjejerna är ju så otroligt snygga, alla blonda, blåögda, långa, smala och väldigt söta, det går alltid hem i tv-sofforna. Värda en andra chansen-biljett? Ja i detta startfältet.

David Lindgren- Shout it out:
är väldigt glad för att svenska folket äntligen börjar rösta på låtarna, och inte artisterna. Denna låten var lätt bäst i startfältet, och hans energi på scenen var underbar, inte konstigt att hela Scandinavium kokade när han sjöng, det blev ett rejält tryck. Det ända som är dåligt är att han inte är 10 år yngre, för då skulle han ha kunnat hålla på längre med sin solokarriär, och om jag ska vara helt ärlig så skulle låten gått bättre än vad en kommer att göra, gissar ändå på top 5 i finalen. Det går att dra parareller till Dannys "In the Club" förra året, ganska lika, och sen hade David en utav Dannys dansare, ni vet hon den mörkhåriga tjejen som stod till höger om David, undra vad Danny tycker om det, för hon är riktigt duktig!

Mimi Oh- Det går för långsamt: Bra verser, kass refräng, och hela det där 80-tals temat går inte hem, det skulle gått bättre för henne med andra kläder, helt övertygad! Sen är ju låtar på svenska svårare att förmedla, det låter ganska fånigt, man måste ha en riktigt bra text.

Thomas Di Leva- Ge Aldrig Upp:
Typisk Thomas låt, fin, men jag har inte sån musiksmak alls, han är mest konstig enligt mig, funkar inte i mello-sammanhang, även om Christer Björkman själv trodde väldigt mycket på honom och har bett Thomas i flera år att vara med. Björkman kan inte alltid ha rätt. Men fatta vilken spänning det blev, skulle Thomas Di Leva eller David Lindgren gå vidare? Jag hoppades och trodde på David, låten var ju så mycket bättre, men man vet aldrig.

Taggar för nästa deltävling, vad kan Björn Ranelid tänkas göra? Och Fredrik Kempes nya grupp Younblood med 5 snygga killar, Love Generation, Molly Sanden, Andreas Johnsson och Mattias Andreasson (i före detta EMD). Det är helt fullt med bra, etablerade namn, så det är låten som avgör vilka utav bjässarna som går vidare, men hoppas på en skräll också!

Puss o Kram
Matilda


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela