Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Jul och Nyår

Publicerad 2012-01-05 18:01:49 i Allmänt,

Efter min lilla dipp där dagen innan julafton så blev julhelgen riktigt bra. Den 24 gick jag upp klockan 6 på morgonen för att kunna prata med mamma och Simon. Jag blev lite nere efter samtalet, men jag gick och lade mig igen och när jag vaknade var hemlängtan borta, tack och lov!

Juldagen var hektiskt, vi fick sova till klockan 8 i alla fall för barnen, som ville se vad Tomten hade ställt till med. Jag vet inte, men tror aldrig jag har sett så mycket paket innan, de måste ha varit väldigt snälla (vilket jag tvivlar lite på). Jag själv fick också en hel del paket, mina värdföräldrar är verkligen världens bästa. Jag fick ett 150$ presentkort på skor, 125$ på Zara, en fotbollströja, äntligen är jag ett riktigt Steelersfan! Jag fick presentkort på manikyr och pedikyr och sist men inte minst fick jag ett pärlhalsband, ett riktigt! Jag tror knappt att någon i hela världen uppskattar pärlor så mycket som jag gör, så ni kan ju tro vad glad jag blev. Undra hur mycket det halsbandet kostade, vill nog inte ens veta.... Min familj hade också beställt en julstrumpa och graverat in mitt namn där, så gulligt av dem! Av min egna familj hemma så fick jag en kaffemugg med två bilder på, den ena var på hundarna och den andra på familjen, jag blev så glad, den muggen dricker jag ur stup i kvarten ska ni veta! Sen fick jag också risgryn, så förhoppningsvis snart så ska jag göra risgrynsgröt, äntligen! Fick också linnen från Vero Moda. Allt som allt en hejdundrandes bra jul!

Och det skulle bara bli bättre, den 27 åkte gänget till New York. Vi hade så kul, och vi gjorde en hel del ändå. Vi var uppe på Empire state building, Top of the rock (vilket är Rockefeller center), helt fantastiksa utsikter, ville stanna kvar där för alltid! Om det är något man ska göra så är det att se New York från Top of the Rock när det är mörkt, jag bara ryser när jag tänker på hur vackert det var! Självklart var ju den gigntiska julgranen utanför Rockefeller där, tillsammans med änglarna, lite surrealistiskt att faktiskt vara där. Det ända dåliga var ju att det var så fruktansvärt mycket folk, man kunde knappt andas, i Empire state fick vi stå i kö i 3 timmar, kändes lite onödigt, Top of the Rock var mycket bättre!
Martin var tvungen att åka hem tidigare men vi tjejer körde på, vi skulle till Frihetsgudinnan, men när vi stod i kön och väntade på färjan var det så svinigt kallt, och ingen av oss hade mössa, så det slutade med att vi alla tre köpte en lika dan mössa, en riktig eskimå-mössa som jag kallar det. Haha, ni kan förstå vad folk tittade på oss och om jag ska vara ärlig vet jag inte vad vi tänkte på, lika dana mössor, lite fjortisvarning på det. Men vi var varma i alla fall, det köpet var ett måste! Frihetsgudinnan var enastående, gigantisk, lite synd att de höll på att renovera den, så man kunde inte gå in, men det gjorde inte så mycket. Vi var självklart på Times Square och härjade, vi såg Ryan Secrest, nyårs värden, och när vi såg han uppe på scenen började vi skrika, och då vände han sig om och vinkade till oss, oss liksom, jag skojar inte, coolt!

Vi var på ett museum/utställning som heter Bodies. Det är som det låter en utställning fullt av människokroppar, grejen är den att allt ät äkta, det är verkligen riktiga muskler, ögon, hjärna, skelett, allt. Lite småläskigt, men jag är lite facinerad av sånt så med mig var det lugnt., Mariana däremot höll nästan på att spy. Utställningen hade också ett rum med embryon, från den första veckan till den 25, helt otroligt att man kan se tår och fingrar efter 4 veckor, det går så snabbt. Och ja, embryona var äkta också.....
Den 30 december var vi inne på Madame Tussauds en sväng, lika roligt som alltid.

Och så var det då nyår, vi hade tänkt gå till Times Square, men vi kom dit vid 2 och redan då hade poliserna börjat knuffa undan folk, fatta, det var fullt där inne redan vid 2... Men vi träffade lite kompisar från DC, ett gäng latinamerikaner, och med dem gick vi till en pub och spenderade kvällen där, självklart köpte vi 2012 glasögon. När klockan var nästan 12 gick vi ut och vi kunde faktiskt se the Ball drop, vi var kanske 10 kvarter från Times Square men det var helt knökat med folk hela vägen. Efter 12 var det fyverkerier och grejer. Så coolt att man har fått uppleva New York över Nyår, once in a lifetime, även om jag skulle velat gå till Times Square, men man kan inte få allt!

1 januari tog vi det chill, vilade upp oss, och sen gick till Brooklyn bridge, och det var faktiskt mycket finare än vad jag trodde, det rekommenderas!

Vi kom hem den 2:e, och jag måste säga att det var nog den bästa resa jag någonsin gjort. Det är så att sällskapet gör det mesta, och jag är så tacksam för att jag har hittat mina vänner, Mariana., Martin och Gaby, det finns inga bättre än ni!

Jag hoppas att alla hade det underbart över jul!
Bilder!!!!!





Min julstrumpa :D


Top of the Rock


Times Square


Top of the Rock


Brooklyn Bridge


Par som har "låst fast" sin kärlek.

Puss o Kram
Matilda

Kommentarer

Postat av: Lilian

Publicerad 2012-01-06 05:37:09

Hej kära du!

Vilket UNDERBART inlägg! Blev så glad att läsa om allt kul du har hittat på under jul o nyår!

Ser verkligen fram emot att få träffa dig snart! Känns som att det var så himla länge sedan sist.

Stora Kramar från mig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela