Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Intensiv helg med många nya möten :)

Publicerad 2012-05-14 03:01:51 i Allmänt,

Hela den här helgen har jag varit på weekend class, eller helg kurs, som jag tror är det bästa sättet att översätta det. Elina och Oliva kom till mig på fredagseftermiddagen och vi åkte in till DC. För det var ju så att denna kurs skulle pågå hela helgen, fredag till söndag och handla om DC, historia, politik, och så skulle vi få besöka många ställen i downtown också.

Det var mycket folk, alla au pairer, och 90% tjejer, som vanligt, och antagligen 70% av dem var tyskar, också extremt vanligt. Vi hade en internationell middag där man ska få ta med sig någon slags maträtt/dessert som kommer från sitt hemland. Jag gjorde kladdkaka, och jag tror att folk tyckte att den var god, för innan jag hann komma fram till den var den redan barskrapad :P.

Första dagen var det mycket diskussioner, vi hade en amerikansk panel, med unga College studenter som svarade på våra frågor om USA, tex vad de tycker om sjukvården, utbildning, universitetslivet, och vad de har för förutfattade meningar om europeer. Det var en fråga som löd om de var stolta över krigen i Irak och Afganistan, två svarade att det kanske hade gått att göra på ett annat sätt, men det var en som sade "det är klart att krigen kanske inte var nödvändiga alla gånger, men jag tror på vår regering, och om de tror att det är bäst för landet, så stöttar jag dem. Det är nog så att de håller undan information som inte allmänheten ska få ta del av, så de har säkert sina annledningar". Hmm, ja, det kanske är sant att de vet mer än vad allmänheten gör, men ska man verkligen lita så mycket på sin regering att man tror och tycker att allt de gör är rätt? De gör väl misstag som vilken annan regering i världen, och då är det inte tyst på folket.

Vi hade klass till klockan 10 på kvällen, så det var bara att åka hem, sova, stiga upp klockan 6, och åka till lördags lektionerna. Även om alla var väldigt trötta så tyckte jag att det var en väldigt intressant dag, mycket prat om hur USA styrs, politik, och historia, det är verkligen mina ämnen, älskar det. Jag har saknat att ha en sån bra lärare som får alla elever att engagera sig, och diskutera mycket, det var faktiskt kul att vara i klassrummet :). Efter halva dagen så åkte vi till Library of Congress, och till the Capitol där vi fick en guidad tur, och fatta vilken byggnad det är! Kupolen är 555 feet hög, lite drygt 170 meter, och en massa konst och statyer, det är väldigt maffigt och imponerande!

Vi slutade dagen i klassrummet vid halv 8, men tro mig att det var ingen som ville hitta på något alls, vi var alla helt totalt slutkörda. Söndagen bjöd på båttur på Potomac River, och att man skulle upptäcka DC på egen hand, och göra lite uppgifter. Jag kom i en skitkul grupp med människor som jag börjat prata med under lektionerna. Vi hade väldigt roligt, även om vi som sagt var sjukt slut. Det var många nya ansikten och möten som jag har fått under helgen, och det finns så mycket människor som är väldigt roliga, och sjukt härliga. Vi hade två från South Africa (och nej, de var inte svarta..), en finne, dansk, tyskar, svenskar, holländska, ja, en sjukt kul blandning i vår klass av olika kulturer och traditioner. Det tog vi också upp en del om under kursens gång. I alla fall slutade vi klockan 17 idag, och nu har jag inte så mycket mer energi än att sitta och blogga.

Bilder!




Inne i the Capitol, ser ni George Washington som stirrar ner?







Trötta, men nöjda svenskar



Coola Bolette på vår båt cruise



Pentagon



Utsikt från The Old Post Office Pavilion







Sjukt kul helg, jag hoppas att vi alla kan ses igen!

Puss o Kram!

Matilda



Kommentarer

Postat av: Rebecca Månsson

Publicerad 2012-05-14 17:24:38

Vad har du sökt för utbildning och var någonstans? Var relativt lätt att få boende i Skara, hade 3 v på mig att flytta och bor nu i en rätt så fräsch korridor. Om du sökt till skara kan jag tipsa om görans fastigheter och centrumbostäder, sen finns senäte oxå. Kram!

Postat av: Matilda

Publicerad 2012-05-15 01:07:51

hej Rebecca!

Jag har sökt i Linköping, på politices kandidatprogram, så inget SLU för mig!

Trivs du? Är det tufft?

Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela