Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Snart bär det av!

Publicerad 2014-08-25 19:23:08 i Allmänt,

En vecka, 7 dagar, 168 timmar, allt beskriver samma sak, men känns ändå så olika långt. 168 timmar, inte speciellt nära. 7 dagar, kanske är dags att förbereda sig. En vecka, borde verkligen ha allt klart nu. 

Men ja, en vecka kvar. En vecka tills jag är i Haag, en stad jag ska bo och verka i tills jul. Där jag ska arbeta på svenska ambassaden med två andra (än så länge okända) tjejer. Jag ska bo med en utav tjejerna som jag ännu inte träffat ungefär sex minuter från ambassaden. Vi har fixat lägenheten helt själva, och betalat en ganska stor summa utan att vi ens har sett den. 
Jag ska lära känna en helt ny stad, med alla utmaningar och möjligheter som det innebär. Nervös? Nej. 

Jag borde vara nervös, men jag är inte det. Känslan som finns i kroppen uppger sig bara som en längtan och spänning att återigen börja om. 

Det var samma sak när jag skulle till USA. Jag kände mig inte direkt nervös, utan bara laddad på att göra något som jag i hela mitt liv längtat till. Stackars mamma grät och grät när hon lämnade av mig på Landvetter i augusti 2011. Jag mer eller mindre bara kramade om henne och sade: "vi ses om ett år", nästan helt oberörd. Jag visste kanske inte heller vad jag gav mig in på då. Kanske var ung och naiv, och är i så fall fortfarande det. 

Detta kommer bli så bra, känner det i varenda nerv i hela kroppen! Vi åker på måndag, och är i Haag en vecka innan vi börjar praktiken 8 september. Då har vi tid att fixa allt det praktiska. Ett typexempel är att vi ska skaffa en madrass, eftersom ena sovrummet inte har någon säng, kan bli kul att försöka frakta den! Ett annat är bara att lära sig hitta i staden, ett projekt som jag inte kommer lära mig ordentligt tills det är dags att åka hem igen. Mitt lokalsinne är lika med noll- det existerar inte alls. Dock har jag klarat av att bo både i London, Washington DC och Linköping, så detta kommer fungera det med då småningom. 

Mina förväntningar är inte så höga på själva praktiken. Jag räknar absolut inte med att lyckas få jobb efter mina månader på ambassaden, jag har inte tillräckligt med utbildning för det. Men jag vill utveckla mitt skrivande, bemötande och bara få lära mig vad man egentligen gör på en ambassad. Just nu är jag clueless på vad exakt jag kommer få göra. Antagligen en hel del rapportskrivande, antagligen en hel del svenska skolor som kommer på studiebesök. Mer än så vet jag faktiskt inte. 

Om det nu skulle vara så att det inte blir som jag har tänkt mig så är det bara under fyra månader, det går snabbt! Det som är fantastiskt är att jag kommer ha en hel termin utan en enda tenta, utan allt hetsplugg veckan innan examination. Fantastiskt är bara förnamnet. 

Praktiken ingår som en del i mitt program, vilket betyder att jag kommer kunna tillgodoräkna mig praktiken som en poänggivande kurs. Det enda som jag kommer behöva göra när jag kommer tillbaka är att ha en presentation samt visa upp något som jag har gjort på praktiken. Tänk er, att när man går hem från ambassaden att man faktiskt är ledig? Man behöver inte somna med tanken att man måste plugga längre tid dagen efter, man har sina arbetstider och sen kan man inte göra mer. Man är färdig. Fantastiskt. 

Nu är det bara packning och avsked kvar. Bägge saker är väldigt jobbiga. Jag undgår helst allt det där. Sommaren i Sverige har varit fantastisk och jag har kunnat umgås med nära och kära. Det gör det hela lättare, sen är jag inte borta så länge denna gången. Packningen blir dock en lika stor utmaning som vanligt! 

Puss o Kram 
Matilda 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela