Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Helgen

Publicerad 2014-11-24 21:57:34 i Allmänt,

Min helg, som för övrigt är den fjärde sista som jag spenderar i Nederländerna, har varit väldigt intensiv och otroligt kul. 

I fredags kom jag och Karolina iväg från jobbet relativt tidigt och kunde spendera en timme nere i centrum för lite shopping. Vi kom hem och mer eller mindre kraschade på soffan, veckan som gått har varit väldigt arbetsintensiv med många sena kvällar på jobbet. Var inte alls på humör att ut och äta med ett gäng som varit planerat, men jag tog mig i kragen och kom iväg. 

Den enda jag kände på middagen var den amerikanska praktikanten Filipe som hade haft sin födelsedag nyligen och ville fira. Förutom honom var det två från Italien, en från Österrike, Kanada, Belgien och ytterligare en från USA. Samtliga var praktikanter vid någon av alla organisationer eller domstolar som finns. Middagen blev väldigt trevlig och jag hade bra samtal med italienarna som själva ansåg att Italien har stora problem med korruption och även flyktinghanteringen. Dock påpekade dem att ingen flykting vill stanna kvar utan hellre åker till Nordeuropa i och med de avsevärt bättre socialförsäkringssystemen. De ansåg att Skandinavien har det bästa systemet och att det är värt den högre skattesats som krävs för den nivån. Jag tycker att det ofta är den åsikten jag får höra när jag pratar med ungdomar från olika delar av världen. Man förstår vikten av hög skatt om man vill kunna ha en bra välfärd. Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig lägre skatt, om det i slutändan innebar att jag skulle få betala för min utbildning. De enda som jag har hört säga att det inte är bra är republikaner från gated communities från USA vad nu det säger. Middagen var i alla fall trevligare än förväntat.

I lördags gick jag upp klockan sju, idioti jag vet. Men jag skulle jobba på svenska kyrkans julmarknad i Rotterdam så då krävdes det en tidig lördagsmorgon! Det var dessutom värt det. Svenska kyrkan i Rotterdam är ett stort hus med en enorm trädgård. Hela insidan av huset var täckt med marknadsstånd samt ett café med diverse svenska julklassiker. Utomhus fanns ett glöggcafe med bullens varmkorv och pepparkakor. Jag fick jobba vid barnens pysselbord på förmiddagen och stå vid lotteriet på eftermiddagen. Vid pysslet kan jag konstatera att glitter är väldigt populärt, speciellt hos åldersgruppen 3-5 år, hade glitter överallt efter det passet! Men hjälp vad söta barn kan vara, saknar att vara bland dem. 

Det fanns även livemusik med cello och klarinett, dragspel och så dök det även upp en kör som sjöng. Jag kom verkligen i julstämning! Med mig hem fick jag lussebullar och saffran, så jag kan göra mina saffransskorpor. Man märkte verkligen hur marknaden var uppskattad bland besökarna, det bara glittrade i vissas ögon när de såg prinsesstårtorna och köttbullsmackorna, totalt kom det ca 1000 personer den dagen. Ganska bra med folk!

På kvällen träffades gänget hos Sarah, den schweiziska praktikanten och hade förfest med diverse lekar. Är så tacksam för alla vänner jag skaffat här, kommer bli tufft att lämna alla! Senare drog vi ut för att stilla vårt dansbegär.

Igår bjöd vi in tjejerna till en söndagsbrunch där jag och Karolina gjort scones, pannkakor, egengjord kanelsirap och diverse tillbehör. Sarah hade tagit med sig något som heter speculoos vilket är ett spread man kan ha på smörgåsen eller på pannkakor som smakar julkex. Helt underbart! Det är för mig helt oförståeligt varför inte denna underbara uppfinning inte importerats till Sverige. Efter brunchen kollade vi på filmer och bara myste. 

Livet här är verkligen så bra, jag har fått underbara vänner och praktiken är en dröm. Det kommer vara svårt att ställa om igen till att plugga, men samtidigt börjar det ändå kännas att man har varit ifrån Linköping länge. Det finns många som jag saknar där, och hemma också så klart. 

Nu är det fyra veckor kvar, vart tog hösten vägen? Jag ska verkligen ta till vara på varje dag som är kvar, jobba hårt, och umgås med mina vänner så mycket som jag kan. Min handledare hade sin sista dag idag innan hennes föräldraledighet och måste säga att det var sorgligt. Hon har verkligen varit en superbra handledare och jag har lärt mig mycket av henne. Förhoppningsvis hinner jag se hennes bebis innan jag åker hem!

Bilder!
Rotterdam


Julmarknaden 


Pyssel!


Caféet med diverse läkerheter!


Nishanthi


En del av vårt gäng!

Hungriga hjältar som väntar på att pannkakorna ska bli serverade.


Puss o Kram 
Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela