Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Vilket liv man har!

Publicerad 2012-06-19 16:31:15 i Allmänt,

Hej hopp i sommaren! Jag har typ glömt att det är sommarlov hemma, en annan jobbar på som vanligt, fast förra veckan var väldigt speciell ändå.

Som ni kanske vet så befinner sig min familj i USA, och de kom till DC i tisdags. Jag har inte haft någon direkt hemlängtan, men det har varit underbart att ha haft dem här. Jag visade dem runt i DC, alla monumenten och byggnader, lyckades att köra vilse också när vi var på väg till zoot, så det blev precis som vanligt.

I lördags åkte vi till NY, åh, vad jag älskar den staden, den är helt galen. Jag har inte varit där sedan nyår, kul att komma tillbaka. Om jag inte hade varit Au Pair i DC området, så skulle jag lätt velat vara det i New York, hade trivts som fisken i vattnet. I alla fall så åkte vi båt ut till Staten Island, mest så vi skulle få en bra bild av frihetsgudinnan. Vädret var fantastiskt, helt perfekt. Efter det så åkte vi till Ground Zero, där tvillingtornen en gång stått. 9/11 memorial var enormt, och väldigt rörande, de har gjort två vattenfall, med namnen på kanterna som avled i och med attacken. Vid två namn stod det ".... and her unborn child" usch, det var lite jobbigt. De hedrar verkligen de avlidnas familjer och anhöriga, det är mycket vackert. Om ni ska besöka NY, så tycker jag definitvit att ni ska åka till ground Zero, lätt värt det!

På kvällen så åkte vi in till Times Square, och bara hängde, det stället kan nog inte sluta att imponera på mig, alla människor, och alla billboards, man förstår varför det är världskänt.

I söndags åkte vi in till Central Park, och nu äntligen kan jag säga att jag har sett "The Boathouse" som är med i var och varannan film, vi till och med åt där. Sen var det dags för Broadway!! Vi hade köpt biljetter till Chicago, den längst gående musikalen någonsin på Broadway. Det var sjukt bra, väldigt hög kvalité (vilket skulle vara konstigt om inte annat eftersom biljetterna kostade 500 kronor/st och då var de för halva priset). Nu är jag jättesugen på att se filmen, för jag visste inte riktigt vad Chicago handlade om när jag satte mig i teatern. Nu kan jag bocka av det från min lista också, sjukt coolt!

Det var tänkt att jag skulle få gå i den stora Zara butiken som har öppnat på 5th avenue, tre våningar, och den största Zara butiken i världen, men tiden hann ifatt, så jag måste åka till NY en gång till innan jag åker hem, måste få se den.

Jag åkte hem på söndagskvällen, och stackars mamma grät, även om vi ska ses på lördag igen.
Mamma, Simon och Joakim är kvar i NY, och ska stanna där tills torsdag, då ska de till Orlando, och jag kommer dit på lördag, och tar en veckas semester. Ganska nice alltså, men innan dess så ska jag jobba som en gnu i en vecka, sommarlov har jag nu upptäckt inte alltid är lika kul, i alla fall inte för Au Pairer, varför måste barnen ha sommarlov?

Lite bilder från New York får jag väl bjuda på!























Ser fram emot nästa helg!

Puss o Kram
Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela