Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Busy day!

Publicerad 2013-06-20 20:03:11 i Allmänt,

Igår hade jag nog antagligen den mest effektiva dagen hittills i London. Jag jobbade på morgonen. Det var en lagom stor utmaning att få Hugo och Lukas till skolan när deras kusiner är i huset. Allt tog längre tid än vanligt, men som den super au pair jag faktiskt är så kom de i tid till skolan. När jag kom hem sade Jesper att jag fick resten av dagen ledigt, det lönar sig att ge bort sitt rum när familjen får gäster!

Sen var det dags att åka in till London för ett besök på natural history museum. Vilken byggnad det var! Blev helt överrumplad av dess ut, och insida. Jag träffade tre väldigt trevliga tjejer; Julia, Isabelle och Ylva, alla tre au pairer i London.

Själva museet var mest som vilket annat Naturhistoriskt museum: dinosaurie skelett, uppstoppade djur, och en massa stenar. Det är intressant, men har man sett ett sådant museum så har man sett de andra. Jag är absolut mer en SO än en NO människa dessutom så jag kanske inte njöt till 100% av att se en avbildad val.

Efter det åt vi lätt lunch och hade frozen yoghurt. Det har jag saknat sååå mycket från USA men det var en liten besvikelse. Smakerna var inte lika skarpa, och de hade bara tre olika sorter, i USA fanns det minst 10. Fast, den glassen gjorde mig på tillräckligt gott humör, en liten nostalgitripp är ju aldrig fel.

Isabelle åkte till sitt hus för att jobba, men resterande tre gjorde ett spontanresa till Camden. Det ligger i nordöstra London och är känt för deras marknader. Att komma dit var som att kliva in i en helt annan värld. Man var inte längre i London utan i en by i Afrika med en massa färger. Det var lite ghettoish på ett coolt sätt. Det fanns en massa kläder, väskor, smycken, skitsaker, lite som Vrigstad marknad •100.

Det enda jag "köpte" var en liten fotbehandling med en massa hungriga fiskar. Japp, jag stoppade ner fötterna i vattnet, och sen fick fiskarna göra jobbet och äta upp all död hud. Måste säga att det var den konstigaste känslan på länge. Om man inte kollade på fiskarna kändes det nästan som vattenstrålar, men en del var så stora så man verkligen kände hur de åt. Även om det var lite läskigt så blev det resultat, fötterna är jättemjuka och fina nu.

Efter Camden åkte vi hem, jag tog mig i kragen och sprang. Familjen hade lagat lamm, något som jag aldrig tidigare ätit. Det var så gott, dessutom var det potatis och någon slags champinjonsås. Mums!!

Jag mötte upp Julia igen i Putney (där jag bor) för att ta en öl på en pub. Har verkligen längtat efter att få känna av den kulturen och det var trevligt. Supermysig pub, med liveband som spelade allt möjligt. Jag och Julia, som där bara hade känt varandra i 10 timmar hade riktigt roligt. Verken hon eller jag är blonda så en kommentar vi fick var "ni kan ju inte vara svenskar, ni har ju inte blont hår". Vad vill dem att man ska svara på det? "oj förlåt om jag gjorde dig besviken, ska bättra mig". Haha, dessa förutfattade meningar! Jag är så svensk man kan bli, med eller utan blont hår och blåa ögon.

En riktigt bra dag i Europas huvudstad, jag trivs mer och mer!

Puss o Kram
Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela