Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

On the road again

Publicerad 2014-11-01 16:40:21 i Allmänt,

Nu är jag ute och far, sitter i skrivandets stund i någon underlig tysk stad som heter Oberhausen. En centralstation som säljer öl i automater, och har en nutellakiosk med crêpes, munkar och toasts. Den där stereotypiska bilden jag har med Tyskland har verkligen förverkligats efter 10 minuter på en station. Bra där Tyskland! 

Faktum är att jag aldrig satt min fot i Tyskland på riktigt. Och nu ska jag få hälsa på Fiona, min kära vän som jag spenderade två månader i USA med, tills hon blev hemskickad av sin värdfamilj. Jag träffade henne för första gången på tre år förra månaden- så häftigt! Nu ska jag få träffa hennes familj och se hennes vanliga liv. I Tyskland- i en liten stad som heter altena, typ 40 min från Frankfurt (tror jag). Denna helgen kan inte bli annat än toppen!

Annars jobbar jag på. Det har kommit fram när jag hade mitt halvtidssamtal att när min handledare Johanna går på mammaledighet om tre veckor så ska de klara sig en månad utan ersättare, vilket betyder att jag kommer få täcka mycket själv. Väldigt läskigt, känner att jag inte riiiiktigt är där. Hittills har jag fått skriva en helt egen rapport, samt stycken här och var på andra rapporter. Annars är det mycket anteckningar från möten som jag skriver protokoll till, och småfix med mail och praktiska saker. 

Om tre veckor ska vi ha ett tvådagars event i Rotterdam som heter "Dutch/Swedish port days" där det ska diskuteras policys och skillnader mellan Nederländerna och Sverige i hamnverksamhet. Dag två ska vara mer business där de företag som är där har möjlighet att knyta kontakter och eventuellt starta samarbete. Det ska bli spännande att se hur allt blir. Dessutom är eventet vid två hotell som har utsikt över Rotterdams hamn. Ska bli kul! 

I jobbet har jag märkt bara denna veckan att kollegorna har lagt fler och fler uppgifter på mig. Inte mig emot, men går fortfarande lite på nålar när jag skriver något och blundar när jag skickar iväg saker. Känns så viktigt att det blir rätt, för jag vill inte vara en belastning utan en tillgång som har chans att få bra referenser. 

Men nu, nog prat om jobbet, jag spenderar ju bara ca 40h i veckan där. Förra helgen hände något ytterst trevligt. Jag fick besök av min familj i Haag. Jag tror att de uppskattade besöket lika mycket som jag gjorde. Vi hängde runt i Haag, åkte till Leiden, och bara hängde. Inser mer och mer vad familjen betyder för mig, helt annat nu än när jag var 18. Jag älskar dem allihopa enormt mycket, och är så glad att de tog sig tid och pengar för att hälsa på mig i Haag, det hade de inte behövt göra. 

De kom perfekt också, för nu har halva tiden gått, två månader kvar tills  jul och tills jag åker hem igen. Det ska bli skönt att få komma hem och se alla igen, som alltid. Samtidigt känner jag att praktiken är för kort, hade velat stanna kvar två månader till, då hade jag nog känt mig klar. 

Fast, sen har jag bara en termin kvar sen är det dags för fler äventyr. Till sommaren tar jag examen- helt sjukt! Om jag vill behöver jag inte plugga mer. Har dock kollat på masterutbildningar i Lund och Köpenhamn, så får se! Tänker just nu att jag ska söka jobb också, men räknar med att ta en master också. Är inte riktigt mogen för att slängas ut i arbetslivet än. 

Bilder!
Fina familjen kom på besök.

Sen kväll på kontoret.


Från en trerätterslunch vi hade på residenset.


Justine, Bibi och Thea på en afterwork.

Nu sitter jag på ett tåg till Essen, som jag sedan byter till Altena. Önskar alla en underbar alla Helgona helg! 



Puss o kram 
Matilda 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela