Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

En vanlig dag

Publicerad 2010-10-20 15:38:53 i Allmänt,

Idag har jag haft en helt vanlig dag i Ingelstad, eller ganska ovanlig för många andra, men för mig har det varit en helt vanlig dag. Hela denna dag har jag varit på skolans djurklinik och har inte haft en enda teoretisk lektion. Som sagt, ganska ovanligt för vissa...

Vi började morgonen med att kolla på en katt som hade en tumör i örat, och jag kan väll säga att det inte luktade rosor direkt... Sedan hade vi en NK hona (normalkastrering honkatt). Det var svårt för veterinären att hitta livmoodern, det var mycket tarmar i vägen men allt gick bra. Efter det var det lite vaccinationer och allmän koll på söta kattungar :). 

Det är inte så att vi eler får titta på utan vi gör verkligen saker, idag fick jag ge sprutor, både under huden och i muskler. Vi skriver också in patienter, för narkosprotokoll om djuret sövs, lyssnar på hjärta, öronmärker, ta bort tandsten osv. Det är verkligen superroligt att få lära sig något i praktiken istället för att läsa in allt. Jag tror att man kommer ihåg saker mycket bättre om man får göra det i praktiken.

Idag gick vi också igenom massa olika preparat för smärtstillande och sövning, så om jag någon gång kommer köra alpfapet, så kommer jag lätt att vinna! Vad sägs som xylazine (den verksamma substansen i en lugnande medicin), Acepromazine (verksamma substansen i en annan lugnande medicin) och atipamezol (verksamma substansen i en uppvakningsmedicin). Det ni!



I kväll ska jag ha balkommittémöte och julrevysmöte, ska fösöka hinna med lite matte också.

Puss o Kram
Matilda

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2010-10-20 21:09:12

Låter helt normalt :D



Du får ju inte glömma bort alla skratt i matsalen =)

Hoppas på en minst lika normal dag imorgon!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela