Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Jag har slut på idéer vad gäller rubriker...

Publicerad 2011-11-18 17:10:26 i Allmänt,

Nu kommer ännu ett blogginlägg, om vad? Ja, jag vet inte, allt antar jag, och ingenting, beror på hur man ser det.

Det har inte hänt sådär supermycket, denna veckan har jag fått jobba en hel del på grund av att äldsta pojken, Tommy var sjuk måndag-tisdag och idag (fredag) plus två sena kvällar så jag har inte känt mig ordentligt ledig någonting, tur att jag har så sjukt grymma vänner som alltid finns där om jag behöver dem!

Förra helgen var jag och Elina på IKEA, och det må jag säga, det såg precis ut som vilket IKEA som helst, kändes som om jag var på IKEA i hemma i Jönköping, man visste precis hur upplägget var och vad som skulle komma härnäst. Alla möbler har samma namn världen över, spelar ingen roll även om det kan heta Birkeland, eller Läglig, det tycker jag är coolt! Sen fick vi ju också äta köttbullar med lingonsylt och potatismos, riktigt gudomligt gott, har längtat efter det läääänge :). Det finns dessutom IKEA food market, där de säljer typisk svensk mat såsom potatisgratäng, sill, kanelbullar osv. Tyvärr så har IKEA slutat sälja varor av andra märken, innan hade de tex Marabou och Leksands knäckebröd, så det var lite synd, men jag köpte ändå havrekakor, choklad, kanelbullar och glögg. Väldigt lyckad resa, kommer definitivt åka dit mera!

Vi kollade på bio i söndags, In Time med Justin Timberlake och Amanda Seyfried, det måste ju vara en bra film då tänker man, men den var inget speciell, kunde klarat mig utan den. Men, men men! Nu har ju Breaking dawn premiär, måste kolla på den i helgen, om det finns några biljetter kvar, inte så troligt kanske.

Idag har en radiokanal börjat spela julmusik non-stop 24/7, och det ska de göra ända fram till den 26:e eller 27:e December, och missta mig inte, jag älskar julen mer än allt annat, det kommer nog förmodligen vara det tuffaste att vara hemifrån då, men att höra så mycket julmusik kommer göra mig helt trött på det. Undra hur många gånger man hinner höra Last Christmas, som för övrigt är väldigt överskattad på en och en halv månad? Jag ska nog ta och räkna, idag hörde jag den för första gången, och även det är en gång för mycket!

Nästa vecka är det Thanksgiving, ni vet, högtiden då man äter Kalkon, och i alla serier sitter alla och äter, får se om det är som på film. Idén med thanksgiving är att man ska vara tacksam för de vänner och den familj man har, och äta så mycket man bara kan. USA är lite roligt, för på hösten har de Halloween, och Thanksgiving innan jul i Sverige så har vi bara julen att se fram emot på hösten, vi kanske också skulle klämma in något innan, kanske gör att hösten går snabbare. Efter thanksgiving börjar den riktigt julruschen, man har ju bara en månad på sig att köpa julklappar då, det kommer bli galet. Vad ska man ge barnen? Och föräldrarna? Hur mycket pengar ska man spendera? Ingen aning, har en känsla av att jag kommer att spendera för mycket, som jag gör varje år.

Jag har äntligen tagit mig tid att ta tag i hur jag ska få mina credits (jag måste gå i skola här för att fullborda mitt au pair kontrakt) och jag har blivit tipsad om en helgkurs, eller det är tre helger, två teoretiska och sen en helg vid Niagarafallen! Det kostar 400$ och då är resan och hotellet redan betalt! Lätt att jag ska gå på den, jag menar, det är superbilligt för allt det, och så får jag 4.5 credits, hur bra som helst :D.

Ikväll kommer min kära Elina hit igen, vi ska äta, baka kladdkaka och ha en superkväll.

Ha det toppen!

Puss o Kram
Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela