Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Thanksgiving och Black Friday

Publicerad 2011-11-30 04:41:26 i Allmänt,

Äntligen har jag satt mig till ro och ska skriva ett inlägg, det var ju då ett tag sen nu...

Förra veckan var underbar, jobbade bara tre dagar, och sen långledigt hela helgen. Annledningen? Thanksgiving så klart, och ja, det var lite som i alla serier, alla samlades och hade en trevlig middag tillsammans. Min familj bjöd in tre andra familjer, de har ingen släkt som bor nära, så de bjuder in sina vänner istället. Folket var väldigt trevliga, mycket barn, jag tror det var 10 barn och 10 vuxna, så det var en del spring. Innan middagen var det amerikansk fotboll på tv, och självklart så var de tvungna att kolla färdigt på det innan middagen serverades, only in America.
Sedan blev det en massa skålar och sådär, jag fick till och med en skål tilldelad mig, fatta vad jag älskar mina värdföräldrar, de är de bästa!

Maten var annorlunda, inget av det som fanns på bordet hade jag smakat innan. Det var någon sorts potatismos som var det närmaste,  men smakade totalt annorlunda. Kalkonen var enorm, herregud, den tog upp halva kylskåpet, det tog 6 timmar att tillaga den, så ni kan föreställa er storleken.
Jag hade aldrig smakat kalkon innan, men det var inte så mycket annorlund än mot kyckling.

Till deserten kom Mariana, Martin och Melanie, en ny au pair. Gaby var och firade Thanksgiving i Miami med sin mamma och moster. Deserten var tre olika sorters pajer, pumpkin, sweet potato och äppelpaj, måste säga att sweet potato var den godaste, mot alla odds.

När klockan började närma sig 12 så åkte vi ungdomar iväg till ett gigantiskt köpcentrum i Virginia, vi ville uppleva black friday. Det är, för er som inte vet är en rea som är på fredagen efter thanksgiving då de ha helt galna priser. Självklart har ju amerikanarna förstorat upp detta så rean börjar klockan 12 på natten, och för att man ska locka dit folk så säger man kanske 50% på allt i butiken innan klockan 01.00, eller de första 50 får en viss produkt för 100 $ mindre. Och tro mig, det lockar, en del kampar utanför köpcentrumerna på måndagen innan, så att de ska komma först i kön.
Vi trodde inte att det skulle vara så mycket folk, jag menar vem är verkligen så galen att åka på natten efter thanksgiving? Man ska ju vara med sin familj, inte shoppa. Men oj så fel vi hade, det var helt packat där inne, det gick ju knappt att ta sig runt. Första timmen var okej med folk, men sen bara ballade det ur totalt. Vi hittade lite bra deals ändå, en affär hade 70% på allt innan klockan 01.00, så då plockade man på sig en del... Annars handlade inte jag så mycket, orkade inte stå i de enorma köerna. På H&M tog det 40 minuter att stå i kön, och 30 på Forever 21, så vi tröttnade ganska snabbt! Vi pratade med en stackars expedit som skulle jobba från 23.00 till 11.00, stackars människor, 12 timmar, på natten, med så mycket folk, jag förstod om hon inte var helt överlycklig.

Jag åkte till ett annat köpcentrum dagen efter, och tack och lov för det! På Body Shop hade de tag 3 betala 30$, och jag tog tre saker som jag faktiskt behövde, och jag sparade 30$ på det, helt fantastiskt, det gjorde hela min black friday! Hela Black Friday var definitivt en upplevelse som jag sent ska glömma.

På lördagen åkte jag Martin och Mariana till Luray Caverns, en stor grotta, 2 timmar bilfärd härifrån. Vi hade en jättemysig picknick vid en damm, sen gick vi in i grottan, och det var faktiskt häftigt, den var enorm, med väldigt vackra kreationer.  Det roliga var att detta ställe låg mitt ute i ingenstans, det var verkligen landsbygd, och väldigt amerikanskt. små byar med massa pick-ups (bilar) och gamla hus. Det var också första gången jag såg kossor sedan jag kom hit, haha, det tog mig tillbaka till Småland ;). En väldigt bra roadtrip, som avslutades med scrapbooks-skapande hos Mariana.

Väldigt bra helg, nu är det snart December, och snart New York! Vi har fått veta nu att Lady Gaga (och Justin Bieber...) ska vara med och räkna ner till det nya året på Tmes square, och vi ska vara där! Så coolt, men vi lär få stiga upp i ottan om vi ska ha någon bra plats, men det kan det nog vara värt!

Måste också säga att Melodifestivalen kommer att bli spännande nästa år, många roliga och intressanta artister. Ska bli roligt att se Kempes nya pojkgruppskonstruktion Youngblood, Lisa Miskovsky, Ulrik Munther, Loureen, och ja, till och med Afro-Dite. Och ja, det är klart att jag följer Melodifestivalen som en gnu här med, jag tror till och med att det kan bli värre nu när jag är utomlands, och då är det illa. Måtte bara det gå att se live från SVT Play, annars stämmer jag dem!

Lite bilder från vår roadtrip!


En galen trädgård


Självklart var Puh-björnen och Tiger där!


Picknick!











I Grottan

Tack för mig!

Puss o Kram
Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela