Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

10 saker om USA

Publicerad 2011-11-10 17:27:18 i Allmänt,

Nu har jag nästan varit här i tre månader, och har börjat komma in i den amerikanska livsstilen, på gott och ont ;).
Jag tänkte att jag kunde lista lite saker som är lite annorlunda här än i Sverige, det finns mycket!

  1. Man kan svänga höger vid ett trafikljus, även om det visar rött. Jag har fortfarande inte lärt mig det, ganska konstigt att svänga även om det är rött! Men regeln gäller inte om det står "no turn on red", men i 9 fall av 10 får man svänga.

  2. Kläder här är sjukt billigt, och skor framför allt! Jag köpte mina Converse för 44$ vilket är ungefär 400 kronor, ganska nice!

  3. Man kan köra 10 mph över hastighetsbegränsningen, utan att någon polis eller kamera tar en (10 miles motsvarar ca 16 km/h).

  4. Färsk frukt såsom jordgubbar, blåbär och hallon håller sig färska i över en vecka i kylskåp, vill inte veta med vad eller hur mycket de har besprutat allt. Om man inte sköljer vindruvorna och äter dem så blir man nästan kladdig på fingrarna och händerna luktar väldigt underligt... Samma sak med mjölk, det håller i tre veckor, helt galet.

  5. Det är inget ovanligt att man har fyra bilar per familj. de flesta bilar är dessutom jeepar och minibussar, även om man bara har ett eller två barn.

  6. Priset i affärerna är utan skatt, det vill säga att det blir dyrare när man betalar än vad det står på prislappen, vet innte hur många gåner jag trott att jag blivit lurad på pengar....

  7. Vägar och shoppingcentrum blir väldigt tomma på söndagskvällar, en del stänger till och med eftersom det är fotbollsmatch (amerikansk fotboll). Varje lag spelar bara 16 matcher/säsong, men under de veckorna är det bara det som gäller, och tro mig det är ingen lätt sport. Folk som har kollat i 20 år frågar sig minst en gång i matchen vilka regler som gäller i specifika situationer, så det är inte konstigt att jag inte fattar :P.

  8. Det är reklam var 7 minut, i två minuter, undra varför jag får panik när jag kollar på tv.

  9. Det är lika vanligt med hemmafruar som arbetande mammor, åtminstånde i detta området, och det är ingen som kollar ner på en kvinna om hon är hemmafru, det kan nästan vara tvärt om ibland.

  10. Folk här har ingen aning om omvärlden, de är så stolta över USA och är så patriotiska som man kan vara. Det hänger flaggor överallt, och det är många som misstar sig att Sverige är Schwiez och tvärt om, pinsamt.

 

Där var 10 saker som är lite underliga i detta enorma land, men tro mig, jag trivs här som fisken i vattnet, älskar mitt liv här! :D

Puss o Kram

Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela