Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Att inte vara 21 i detta land

Publicerad 2012-01-28 06:54:36 i Allmänt,

Att inte vara 21 i detta land har jag fått uppleva mer än en gång att vara ganska krävande, inte minst har jag fått mersmak av den erfarenheten ikväll.

Jag jobbade sent ikväll, tills 11. Mariana, Gaby och Martin var ute på någon bar/club, med massor av våra vänner, vi visste att om vi kom dit innan 10 så skulle vi komma in. Jag hade starka aningar att om jag kom dit vid 11 så skulle jag ha svårt för att komma in, men alla mina vänner var där inne, de kanske ändå skulle kunna gå med på det.

Så jag gjorde mig iordning med smink och utstyrsel, och var efter materialets kvalitet och utseende ganska nöjd med vad jag åstadkommit. jag åkte ner till Bethesda, parkerade och gick mot klubben. Utanför ingången stod det två vakter, som såg ovanligt snälla ut. Mitt hopp växte, de tog sig en titt på mig från topp till tå, sen kom frågan jag inte ville skulle komma: " Can I see your ID honey?". Mitt hopp sjönk som en sten igen... jag tog fram mitt svenska körkort, kanske att amerikaner är dumma och inte vet hur de ska utläsa det, mina tankar tänkte på alla möjligheter. " 05 06 1992, then she is not 21 right?" Kom igen, snälla söta vakten, säg ja... "No, she is not".

Försökte säga att mina vänner var där inne, sade åt dem att de kunde sätta ett stort kryss på min hand så jag inte skulle dricka. Martin och Vilner försökte också prata, men tydligen var det lika omöjligt att övertala vakterna som det var att Håkan Jurholt skulle sitta kvar som socialdemokraternas partiledare.
Det fanns inte så mycket mer att göra än att plocka upp bilnycklarna och åka hem.

Är det inte underligt att man kan köra bil här när man är 16, åka till Afghanistan och dö för sitt land när man är 18, men kan inte dricka förrens man är 21? Jag tycker det i alla fall.

De flesta klubbar tar bara in folk över 21, men vissa har 18, eller om man kommer in tidigt så kan det vara okej. Visste att det var en chansning, men är lika irriterad för det. Så nu är jag här, hemma i min säng, och känner att det var fullkomligt onödigt att slösa smink och tid.

Men, men, life goes on, och imorgon ska jag ha kul!

Puss o kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela