Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Tänker och tänker

Publicerad 2012-01-20 04:22:25 i Allmänt,

För 5 dagar sedan frågade min värdfamilj om jag ville förlänga mitt år, eller de sade att de absolut ville att jag skulle förlänga. Jag svarade att jag funderar på det, för så bra som det är här, så går det inte att undgå att tänka att man kanske skulle kunna göra det.

Innan jag kom hit hade jag en plan, ha ett år i USA, sen börja på universitet och sen köra på min karriär. Den planen kan jag ju säga har ändrats. Jag är inte redo att börja plugga än, jag vill se mer, vill ha mer kul, för det är så att när man väl börjar universitet måste man börja ta ansvar och verkligen fundera vad man ska göra med sitt liv. Livet här är för bra för att vara sant, jag har absolut inga bekymmer, inga räkningar att betala, visst jag har ett jobb, men jag har så mycket kul var dag så att det är bara en pytteliten del i mitt liv här.

Sen är det ju så att min värdfamilj, har blivit som min extra familj, jag ser Tom och Krista som mina extraföräldrar, de är underbara, älskar dem. Om det bara hade varit för dem så skulle jag förlängt utan att blinka, men det finns andra saker som spelar in också...

Såsom mina vänner här Elina, Martin, Mariana och Gaby, de kommer inte vara här om jag förlänger, kommer jag någonsin hitta bättre vänner än dem? Jag är rädd för att inte ha lika kul om de inte är där, och jag vill avsluta mitt år på topp.

Har också börjat fundera på att jag kanske ska resa lite till innan jag börjar plugga, varför stressa? jag är fortfarande ung, och vill fortfarande ha roligt. När man väl börjar universitetet börjar allvaret, så varför inte passa på att ha kul medans man kan? Har tänkt på England, att på något sätt kombinera jobb med voluntärsarbete, helst i London, men jag har inte forskat på detta mer än i mitt huvud. Älskar England, och London är magiskt, skulle vara kul att prova på att leva där. Om jag förlänger så har jag inte så mycket tid att se andra saker, nu har jag provat på det här, kanske vill testa något annat också.

Sen är det ju också det att jag har ett riktigt hem, hemma i trygga Sverige. Jag ljuger om jag säger att jag inte saknar vänner och familj, det har gått en lång tid nu utan dem, då är frågan om jag kommer att klara av mer än ett år utan dem?

Ja, det finns mycket som snurrar runt i mitt huvud, jag har fram till mars att fundera, just nu är jag 50/50 för att stanna....

Puss o Kram
Matilda




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela