Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Miss flexibel

Publicerad 2013-07-26 23:35:39 i Allmänt,

När folk frågar hur det är att vara au pair säger jag alltid att det inte är så lätt. Man måste ha skinn på näsan, vara öppen och flexibel. Man kan inte räkna med att man har samma arbetstider och uppgifter. Man måste vara med på att göra allt som värdföräldrarna vill, inom en viss gräns förstås. Arbetstider kan alltid ändras. Som au pair är man helt där för familjen. Man ska kunna jobba obekväma och udda tider.

Denna helgen är jag en ren definition av au pair yrket. Jag jobbar 24/7 hela helgen, från fredag morgon till söndag eftermiddag. Kul? Nja, hade kanske gärna sett att jag fått lite vila och fritid. Jag får inget extra betalt för det även om jag kanske tycker att jag skulle förtjäna det, haha!

Jag jobbar en del, eller väldigt mycket helger. Mest eftersom mina värdföräldrar är musiker. Deras arbetstider är sällan 9-5 fem dagar i veckan.

Om de inte vore så fruktansvärt snälla, så skulle det vara mycket svårare att säga ja till allt. Men jag går med på att jobba helger för att jag får ut så mycket utav det från dem. De behandlar mig som en i familjen. De uppskattar verkligen mig.

Det i sig ger mig mycket mer än vad som faller bort när jag spenderar hela helgerna med att jobba istället för att hänga med vänner.

Meeeen just nu, klockan halv 11 på en fredagskväll efter 15h jobb önskar jag inget hellre än att få gå härifrån. Jag är helt slut! Jag kommer vara död på söndag. Måtte jag få mycket comp-ledigt för det här.

Fick reda på i veckan eller upptäckte att mitt flyg som Tania beställt inte alls är klockan 8 på morgonen, utan på kvällen den 12:e augusti. Jag måste vara tillbaka i Linköping 15:e och åker på kvällen den 14:e hemifrån. Jag kommer hem mitt på dagen den 13:e. Ett och ett halvt dygn hemma. Grattis. Jag vill gärna umgås med min familj. Har så fruktansvärt dåligt samvete för det. Längtar faktiskt lite hem nu. Fast återigen, jag har jobbat 15h.

Jag har haft roligare helger!

Puss o kram
Matilda

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-07-29 18:11:21

åh vad jag saknar dej! börjar nästan gråta när jag läser dina inlägg... nästa sommar måste du lova att vara hemma?! men du, jag diggar dej, du är inte lika feg som din storasyster. tänk om jag fått lite av din personlighet! SAKNAR DEJ!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela