Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Min helg!!

Publicerad 2013-06-23 18:50:22 i Allmänt,

Nu är det söndag kväll, och jag är helt slut! Vilken vecka jag har haft, huset har varit belägrat av 5 släktingar, jag har träffat minst 10 nya människor, handlat alltför mycket grejer och har sett många delar utav London. En sjukt bra början av min sommar!

I fredags följde jag med familjen in till Embankment, det området där London Eye, Big Ben, och Westminster Abbey finns. Där fikade vi och åt superlyxiga crossianter. Sen gick vi på London transport museum, riktigt fint museum! Jag tycker faktiskt att det är kul att se en massa gamla vagnar, och bilar.

Efter det gick jag själv till Big Ben, för att få en bättre bild av alla turistattraktioner i området. Jag har varit i London en gång innan, för 5 år sedan på språkresa men då var vi bara i London i två dagar. I alla fall kommer jag ihåg hur impad jag blev av den där enorma klockan, och även i fredags bara stod jag och kollade. Hela Embankment är ett område som jag tycker väldigt mycket om. Inte bara för alla attraktioner, utan hela känslan. De flesta byggnaderna är gamla och hur mycket folk det än kan vara är det ändå på något sätt lugnt. Känslan är härlig liksom!

På kvällen var jag barnvakt åt 6 barn, varav alla är under 9 och två är under 3 år. En utmaning kan man lugnt säga! De andra fyra vuxna gick på teater, och så klart snälla Matilda erbjuder sig att vara barnvakt. Haha, men det gick faktiskt bra! När alla barn tillslut somnat var jag dock helt slut. Jag hade också glömt att det var midsommar. Då tog jag fram glass och jordgubbar, och kollade på instagram. Blev lite nedstämd av alla bilder på sommarsverige, önskade att jag vore hemma. Jag ringde även lite samtal, började nästan gråta när jag pratade med Annie. Saknar alla, och speciellt universitetskompisarna eftersom jag ny har umgåtts med dem i ett helt år, svårt att vänja av sig...

Som ni kanske sett så var MIN värdmamma med på BBC på kvällen, ett liveprogram som heter Newsnight. Tanka och hennes band blev lite intervjuade och spelade. Jag var allt lite stolt måste jag säga, hon skötte sig utmärkt!

I lördags var det dags för mitt midsommarfirande! Vi gick till Hyde park med ungefär 1000 andra svenskar och hade picknick. Tycker det är intressant att svenskar är så folkskygga för främlingar i Sverige, men utomlands är alla hur trevliga som helst. Är det inte dags att vi svenskar byter mentalitet? Främlingar är inte så farliga som man tror.

På kvällen var det dags för min första utgång i London, och det blev till en rockklubb, hör och häpna! Inta alls min musik, men vi hade kul i alla fall! Är så glad för att Ellinor är här också, min kära barndomsvän som jag vet alltid kommer finnas i mitt liv!

Idag har jag bara slappat, och ätit en massa onyttigheter som England har att bjuda på. En riktigt skön söndag helt enkelt!

Puss o Kram
Matilda

Bilder!



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela