Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Skillnaden mellan en finansminister och en student

Publicerad 2014-11-07 21:36:41 i Allmänt,

I onsdags såg jag finansminister Dijsselbloem, statssekreterare Wibes med flera under en debatt inför ECOFIN (european economic and fininancial councul). Debatten var i ett ganska litet rum, så man satt väldigt nära alla politiker. På ena sidan satt oppositionen, i mitten finansministern och sen till vänster hans högra händer (politiskt sakkunniga). 

Finansministern gick igenom regeringens ståndpunkter en i taget, och sedan fick oppositionen ställa motfrågor. Jag själv förstod inte så mycket utav det hela då det var på holländska, men min handledare förklarade i efterhand.

Mycket prat var det om Nederländernas stora skuld till EU och varför det kunde bli så mycket som 642 milj euro. Det var även en del tal om ECB:S stresstester vilket alla nederländska banker klarade och som då Dijsselbloem gärna nämnde både en och två gånger. 

Det hela var faktiskt intressant förutom att jag inte förstod något utav vad de sade utan att Johanna översatte. 

Efteråt så var min jobbdag slut och jag skulle äta på Subway. När jag ätit klart och skulle låsa upp cykeln går finansminister Dijsselbloem med hans sekreterare förbi och jag kollar nog lite för mycket på dem, starstruck som jag var. 

De skulle också ha något att äta, men istället för att gå in på Subway så valde de restaurangen bredvid som från utsidan såg ut att vara snäppet finare än Subway.
Debattsrummet


Då slog det mig att jag just bevittnat den stora skillnaden mellan en finansminister och en student.

Puss o Kram
Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela