Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Jag mår bra!

Publicerad 2014-10-11 18:29:31 i Allmänt,


Jag har fått så mycket skäll för att jag inte lägger ut uppdateringar, så här kommer en! 

Jag älskar Haag av hela mitt hjärta, staden andas internationellt och framför allt politik och rättvisa. Köpte flygbiljetter hem förra veckan och känner redan att jag inte vill lämna. Fyra månader är ingenting, och nu har det dessutom gått över en månad. Tycker inte om att tiden går så fort, vill hinna njuta av allt.

Så, men vad har hänt då? I jobbet har det ändå hänt en hel del. Det går upp och ner. Ibland har man känt sig halvt värdelös när man gör fel och ens handledare är tvungen att göra om allt. Denna veckan har dock gått bättre. Fått beröm för ett stycke jag skrev om nederländsk ekonomi, och har fått stort förtroende vad gäller uppdateringen av vår krisplan. 

Måste verkligen ge enorma mängder beröm till min handledare Johanna. Hon är precis som en handledare ska vara; förstående, snäll, och hon vågar att ge uppgifter till mig. Hon är gravid så tyvärr kommer hon bara vara min handledare fram till slutet av november, men känner mig otroligt lyckligt lottad. 

Har fått uppleva en del coola saker på jobbet, åkt diplomatbil flera gånger om, haft samtal med utrikesdepartementet i Sverige, och fixat en person som ska tala vid ett utav våra evenemang. Andra, kanske inte så coola, men ack så intressanta uppgifter jag fått är att gräva ner mig i nederländska energipolicyn, gjort PowerPoints till vår ambassadör, och fått planera ambassadens planeringsdag. 

Att hela tiden arbeta med politik och bevaka vad som händer både i Nederländerna och Sverige på arbetstid är fantastiskt. Mycket av det jag läser skulle jag läst i alla fall, men då på min fritid. Politik är fantastiskt! 

Min kära roomie Karolina och jag fungerar läskigt bra ihop. Vi har redan skaffat oss väldigt trevliga rutiner. Exempelvis att gå på en gigantisk marknad varje lördag och köpa enorma mängder frukt och grönt. Varje söndag har vi dessutom en brunch ofta bestående av pannkakor eller scones, ägg och massvis med frukt. 

Under veckan orkar vi inte så mycket mer än att laga mat. Fast en och annan after work har hunnits med, och kaféhäng med vårt praktikantgäng. 

Hittills har jag varit i Rotterdam, Eindhoven, Leiden, Amsterdam och imorgon ska vi till Delft. Ändå ganska produktivt! 

Förra helgen kom Fiona till Haag. Fiona, som jag träffade när jag var i USA och bara umgicks två månader innan hon åkte hem. Vi hade inte setts på tre år, så det var smått fantastiskt och surrealistiskt att se henne igen. Älskar att Europa är så öppet och så smidigt att åka runt i. 

Om två veckor kommer min kära familj hit, längtar efter dem. Och jag längtar efter linköpingskompisarna, och alla vänner i allmänhet. Dock är jag så glad över att vara här, inser att det är så många som får en chans som denna. Jag lever drömmen! Underbar stad, underbara vänner, underbart jobb, vem kan klaga då? 








Puss i Kram
Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela