Styrka & Strid

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om alla mina äventyr. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 var jag Au Pair i London. Hösten 2014 spenderade jag i Haag, Nederländerna där jag praktiserade vid svenska ambassaden.

Jag tror jag är förälskad i denna stad

Publicerad 2014-09-15 19:25:27 i Allmänt,

Har precis påbörjat vecka två på ambassaden och jag måste säga att jag trivs! Har inte fått de mest kvalificerade uppgifterna än, men jag tror att det kommer! Idag har jag tex varit vid residenset, där ambassadören bor, och han hade bjudit in gäster till en valanalys. Jag hade gjort delar av PowerPointen och hade förberett lite allmänt. Sedan i eftermiddags så tog jag fram förordningar och dokument på krisberedskap för UDs alla olika konsulat och ambassader. På fredag ska nordiska representanter träffas och kolla om det finns uppdateringar och förbättringar som kan göras, vilket jag också kommer vara delaktig i. En väldigt varierande dag! 

Och jag måste erkänna att jag tycker det är väldigt häftigt att gå i ambassadens korridorer och läsa en massa rapporter om det politiska läget i världen. Jag tror att risken är stor att jag kommer vilja bli diplomat! Och vet ni? Jag har ett eget kontor! 

Men idag har även varit en dag full av gäspande, har varit helt slut. Berodde dels på att jag och Karolina var på valvaka hos business Sweden och jag fick väldigt få timmars sömn. Sedan kan det även berott på att vi var ute med andra ambassadpraktikanter både i fredags och lördags. Man kan väll säga att antal sömntimmar inte varit optimalt.. 

Men ja, vi har träffat en massa nytt folk, ni ska bara vet vad det kryllar av praktikanter här i Haag. Dels från alla olika ambassader, dels från alla domstolar och tribunaler. Vi blev bjudna på praktikantlunch på norska ambassaden i onsdags och fick där en massa nya bekantskaper. Vi verkar bli ett väldigt bra gäng! 

Och sen Haag, vilken stad! Det är så mysigt här. Haag är nog en stad jag skulle kunna tänka mig att bo i på riktigt. Jag älskar alla små gator med caféer, alla häftiga monument, och att det inte känns så stort. Man kan ta sig överallt i Haag på 20 minuter med cykel. 



Det enda som förstör allt är min oerhörda valbaksmälla. Den är enorm, och vet inte hur många veckor det kommer ta tills den går över. 12,9%?!?!?!?! Som om det inte skulle varit nog så blev de störst i två utav valkretsarna i min kommun. Kul. Förstår inte. De kommer bli inflytelserika hur det än blir. Eller ja, om inte s och m bildar regering, och det är lagom troligt. Allt i utländsk press handlar om sd, är det de signalerna vi vill sända ut? Jag är arg, otroligt nedstämd och ledsen. Sverige kan bättre. Nästa fyra år kommer bli turbulenta i svensk politik, var så säkra! 

Jag hade tänkt lägga ut bilder från mina två första veckor här, men känns fel att lägga ut glada bilder när jag mår som jag gör. Det får bli en annan gång. 

Puss o Kram
Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matilda

Välkomna till min Blogg! Jag är student på Politices Kandidatprogram vid Linköpings universitet, och här berättar jag om allt möjligt som händer, både på campus och på min fritid. Jag har varit Au Pair i USA i ett år, 2011-2012, och sommaren 2013 kommer jag vara Au Pair i London.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela